Missie van de school
De Jan van Rijckenborghschool biedt onderwijs waarin het kind zijn unieke eigenheid kan ontwikkelen, door een omgeving te creëren die mogelijk maakt dat de natuurlijke openheid van een kind zo veel mogelijk intact kan blijven, met als uitgangspunt: leren met hart, hoofd en handen, ofwel een evenredige ontwikkeling van het sociale, cognitieve en creatieve niveau van het kind. Elk kind wordt gezien en is waardevol, uniek en bijzonder. Om deze uniciteit de ruimte te bieden om te groeien en te ontwikkelen, streven wij naar een evenwicht in denken, voelen en handelen. Denken, voelen, handelen uit één bron. Ruimte om met het hart te leren denken, vrijheid om in het hoofd te kunnen spelen en zo de mogelijkheid om met de handen werelden vol fantasie te scheppen. Dan kan een kind tot een autonome mens worden die zal uitvinden wie hij is en open in de wereld kan staan, zonder harnas dat afstoot, maar met een ruggengraat die sterk en buigzaam is. 

                             

Visie van de school
De Jan van Rijckenborghschool is een basisschool waar onderwijs wordt gegeven zoals in de Nederlands wet- en regelgeving is voorgeschreven. De eigen kleur van de Jan van Rijckenborghscholen zit hem in de wijze waarop invulling aan het onderwijsprogramma wordt gegeven. Er is daarbinnen veel aandacht voor filosofie, persoonlijke ontwikkeling en burgerschap. We vinden het belangrijk, dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen. We doen dit door een omgeving te creëren die het mogelijk maakt dat de natuurlijke openheid van een kind zo veel mogelijk intact blijft. 

Elk mens is uniek, maar niet alleen. Veel aandacht wordt dan ook besteed aan het respecteren van ieders eigenheid, het omgaan met elkaar, met andere mensen, met dier, plant en ding. Wij zijn één mens, één klas, één school, één gemeenschap, één wereld, samenwerkend in eenheid, vrijheid en liefde. Als deel van deze hogere eenheid voelen we ons met elkaar verbonden. Samen draag je je unieke steentje bij in de groep en in de school als geheel. 

De leerkracht stelt zich op als coach. Binnen de kaders die de school op basis van de kerndoelen voor het basisonderwijs biedt, worden leerlingen gestimuleerd de eigen talenten, eigenschappen en vaardigheden verder te ontwikkelen. Vrijheid van handelen is daarin essentieel; ook voor leerkrachten. De leerkracht vervult voor de leerlingen immers een voorbeeldrol. 
Leerkrachten staan net als kinderen in een innerlijke ontwikkeling en laten dit ook merken. Dit ‘samen op weg zijn’ uit zich in de manier waarop leerkrachten en kinderen met elkaar omgaan, op basis van gelijkwaardigheid. Natuurlijk biedt de leerkracht structuur en bepaalt de kaders. De kerndoelen voor het basisonderwijs zijn hierin leidend. Op basis van jarenlange ervaring, gestaafd door onze uitstroomgegevens, hebben we vast kunnen stellen dat onze leerlingen met deze aanpak ook in academische zin goede resultaten weten te boeken. 

Leerkrachten voeren regelmatig gesprekken met kinderen. 
Door deze reflectiegesprekken worden de leerlingen betrokken bij hun eigen voortgang. Daarnaast  houden leerkrachten  zicht op de ontwikkeling van het sociaal emotioneel functioneren en de executieve functies van de leerlingen door gebruik te maken van observatie instrumenten.

Leerkrachten gebruiken veel beeldende opdrachten in hun lessen. De school hangt vol met de resultaten daarvan. Hier wordt door de leerkrachten veel aandacht aan besteed. 
Creativiteit, spontaniteit, spelend leren, bewegend leren, onderzoekend leren, leren samenwerken, samen aan iets bouwen, zijn belangrijke kwaliteiten die ondersteunend zijn voor het hele wezen, het hele leven van het kind dat zich mag ontplooien. Zo leert het kind dat zijn ideeën waardevol zijn en het verdienen om uitgewerkt te worden. De kunstzinnige en creatieve talenten krijgen de volle ruimte om te worden ingezet.